• nl
    • fr
    • en
  • Cerebro


    In Cerebro nodigen Matthieu Villatelle en Kurt Demey ons uit om na te denken over onze overtuigingen en waarop we ons vertrouwen bouwen. 

    Tegelijkertijd ontcijferen ze samen met ons (het publiek) onze gedragingen en gewoontes om een meer intuïtievere manier van leven voor te stellen waardoor onze competenties op verschillende domeinen toeneemt. 

    “Er zijn tegenwoordig nieuwe mentale technieken die op verschillende gebieden worden ingezet (zoals in de politiek of de marketing) voor manipulatieve doeleinden. Het leren van deze methoden blijft echter nogal vertrouwelijk terwijl hun effecten spectaculair kunnen zijn. “

    “En als we u nu eens onthullen wat normaal verborgen blijft ?”

    Het speciale van Cerebro is dat het mentalisme niet meer in de handen van ‘de mentalist op de scène’ blijft. Het zijn de toeschouwers zelf die ermee op een directe manier gaan experimenteren. Deze interactieve voorstelling neemt u mee in een hart van een wervelwind vol met verassende ervaringen die u nieuwe lichamelijke en geestelijke capaciteiten zal laten ontdekken. 

    Cerebro is een idee van Matthieu Villatelle dat mee geschreven en geregisseerd werd door Kurt Demey.

    In de Vlaamse culturele centra zal Kurt Demey de voorstelling spelen. 

    Soort voorstelling

    Fysiek mentalisme

    Duur voorstelling: 01:10 u

    Foto's

    Foto's Cerebro

    Video's

    Video's Cerebro

    Agenda

    Agenda link Cerebro komt hier …

    Artiesten

    Concept /spel / scenografie : Matthieu Villatelle  / Regie en medeschrijver : Kurt Demey / Muziek : Chkrrr / Creatie licht : Yann Struillou 

    Subsidies

    Vlaamse Overheid via circusdecreet

    Coproducties

    la Villette, l’ECAM Kremlin-Bicêtre

    Residenties

    l’Espace Périphérique, l’Hectare Vendôme, le Silo, la Ferme du Buisson, Animakt, Boussy Saint-Antoine, Theater op de Markt 

    Creatie: 2018


    3 comments on “Cerebro”

  • Beste Kurt en Matthieu, zonet de turbulente première meegemaakt te Aalst. Wij zijn blijven zitten tot het einde. 2-3 jaar geleden hebben we een ongelooflijke fijngevoelige adembenemende openluchtvoorstelling meegemaakt van De Rode Boom tijdens Cirq Aalst. We hebben er dagen vol verwondering en begeestering over gesproken. ’t Was de max, de sfeer, de opzet, de animatie! Het totale plaatje klopte van het begin tot het einde. De TV-optredens daaropvolgend… adembenemend!
    Deze voorstelling “Cerebro” zal wellicht even lang blijven nazinderen. Het feit dat een behoorlijk deel van het publiek de clou van de zaak niet heeft begrepen en voortijdig de zaal verliet, moet voor jullie al een teken zijn. De bijzonder boze reacties in de zaal. Heel wat mensen waren in de foyer er nog steeds van overtuigd dat dit een reclamecampagne was. In dat opzet was het dan ook wel weer gelukt. Maar dit is geen entertainment meer.
    Toen we op het einde hoorden dat dit de première was dan dacht ik ook dat dit tot de algemene grap behoorde. Een try out of een experiment had geloofwaardiger geweest. Het geheel als voorstelling “Cerebro” hing helemaal niet aan elkaar. Er werd teveel blablabla verteld over lidmaatschappen, stages, kostprijzen, de publieksvragenronde… Mensen wat een oeverloos gelul. En blijkbaar waren er heel wat mensen mee in het verhaal.
    Achteraf heb ik wel spijt dat ik tijdens de vragenronde de zaal niet heb verlaten. Dit was voor ons de slechts geacteerde voorstelling die we ooit al heb gezien. Ook het opzet van het geheel zat volledig fout, reacties van mensen werden foutief ingeschat. Eén ding moet ik je nageven. Je had op het einde van de voorstelling overschot van gelijk toen je zei dat het jammer was dat het geen acteurs waren in het publiek die de zaal vroegtijdig hebben verlaten. Dat had pas sterk geweest.
    Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat mensen weer de zaal in stormen om de andere toeschouwers te overtuigen om ook de zaal te verlaten en dit tijdens de voorstelling. Tientallen mensen hadden toen blijkbaar meer moed dan ikzelf en trokken huiswaarts. Ik gaf vanavond jullie jammer genoeg nog het voordeel van de twijfel.
    Stop aub deze voorstelling even ver weg, herbron en lever weer de kwaliteit van weleer. Sorry mannen. ’t Was de première maar ’t was zijn 13,50 euro echt niet waard. Zo jammer! Je bent twee fans volledig kwijt geraakt.

    • Dag Jo,

      Bedankt om een bericht na te laten. Je bent de eerste na meer dan 1000 voorstellingen van Rode Boom.
      Het is nooit de bedoeling geweest van Rode Boom om mensen te entertainen. Elke voorstelling was het resultaat van een duidelijke artistiek onderzoek. De voorstelling die jij gesmaakt hebt, was waarschijnlijk ‘Ongekende Evidenties’. Een onderzoek rond toeval. Andere voorstellingen die we nationaal en internationaal brachten waren : La Ville qui Respire, In de Lucht en Gehoornde Man. Er zijn nog wat voorstellingen te gaan om misschien je mening over mijn werk bij te schaven? Cerebro kent inderdaad een grote stijlbreuk met de andere voorstellingen. En we wisten op voorhand dat we er geen vrienden mee gingen maken. Maar de noodzaak om dit verhaal (voorstelling) te vertellen is groter dan mijn verlangen om geliefd te zijn. Deze voorstelling onderzoekt niet het magische gevoel zoals onze andere voorstellingen en het provoceert niet de serotonine zoals bij bv. Ongekende Evidenties. Zoals je hebt gezien en hebt ervaren is de voorstelling gebouwd rond hele andere gevoelens. De mensen die kwaad werden, hebben gelijk. Die gevoelens werden opgezocht. En als deze voorstelling realiteit zou zijn, moest iedereen de zaal verlaten. Want het thema en het personage zou dan walgelijk zijn. Rode Boom brengt ervaringstheater. Wij laten het publiek hier ervaren wat indoctrinatie is. Hoe het verloopt en welke stappen er worden genomen in zo’n proces. Er waren inderdaad mensen die de vorm van de voorstelling (het inlijven en verkopen) als echt namen. Er zijn politie en anderen gebeld om mij te doen stoppen tijdens de première. Ik heb brieven van advocaten gehad om me te verantwoorden. Zij hebben gelijk verdorie als dit geen theater zou zijn! Ik ben eigenlijk blij dat mensen zo reageerden. We willen duidelijk iets aankaarten. En het doet me goed om te zien dat mensen reageren wanneer zij in zo’n situatie terecht komen. Natuurlijk was het niet de bedoeling dat zij dit voor echt namen en is het zeker niet de bedoeling dat zij de zaal verlieten. Anderen, zoals jij denk ik, hadden een heel andere soort voorstelling verwacht. Een leuke magische avond. Het spijt me dat het niet duidelijk was dat ‘Cerebro’ u dat niet zal geven. Men is hierbij gewaarschuwd! In de toekomst kan je nog voorstellingen van Rode Boom verwachten die terug rond dat magische gevoel werken. Maar Cerebro zoekt iets heel anders op. Ik blijf er achter staan en steek dit project niet in de doos omdat het verhaal dat verteld wordt te belangrijk is naar mijn mening. En persoonlijk weet ik dat mentalisme-technisch deze voorstelling een hoogstandje en een enorme uitdaging is. Maar jou mening mag daarin helemaal anders zijn zoals jij duidelijk laat blijken. Ik vind de discussie die tussen onze uiteenlopende meningen kan ontstaan interessant. Ik wil je voorstellen om de discussie verder te zetten in de vorm van een interview voor het vaktijdschrift ‘het Circusmagazine’ als jij en het magazine daar
      zin in hebben. Ik heb het gevoel dat het over twee meningen gaat waar ‘gelijk hebben’ er niet toe doet. Maar dat het een gevoelige snaar kan raken waar circus (en dus mentalisme) mee worstelt. Namelijk de grens tussen entertainment en kunst. En vooral de verwachtingen van het publiek. Het is een realiteit waar elke artiest mee geconfronteerd wordt maar waar niet gemakkelijk over gepraat wordt. Wat denk je?

  • Beste Kurt,

    De voorstelling op 28 september was op zijn minst bizar te noemen, maar daarom was het zeker niet slecht!
    Als enige puntje van kritiek zou ik kunnen zeggen dat het tempo en stapje hoger mocht zijn…

    Maar knappe opzet, indrukwekkende acts en ik bewonder vooral je doorzettingsvermogen tijdens het tumult in de zaal.

    Een onvergetelijke avond!

  • Leave a cool comment

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *